אפיון אתר אינטרנט

מאת: 
עינת טויזר-לומברוזו

"סוף מעשה במחשבה תחילה"

ככל שתגדירו טוב יותר את הצרכים שלכם כך יהיה לנו קל יותר להבין אתכם, לעצב ולבנות לכם אתר טוב ואפקטיבי.
תכנון טוב ועבודה מאורגנת חוסכים הרבה זמן וכסף בהמשך.
אז מהם השלבים בתהליך אפיון האתר?

שלב ראשון - חקר שוק

לפני שאתם ניגשים להגדרה העצמית שלכם, רצוי לשוטט ולקבל מושג לגבי מה שקורה בתחום הרלוונטי ברחבי האינטרנט...
אל דאגה, זו לא בושה להציץ, אתם לא הולכים להעתיק, יותר ממה שתלמדו על מה שאתם רוצים, תלמדו מה אתם לא רוצים (וזה לא פחות חשוב) כדי לבנות אתר שידגיש את הייחודיות שלכם, כדי לחדש, להפתיע ולענות על הצרכים האמיתיים של לקוחותיכם!

שלב שני - הגדרה עצמית

עכשיו אתם מוכנים למלאכת האפיון של האתר שלכם, כדי שהתוצאה תהיה קרובה כמה שיותר לציפייה, עליכם לשאול את עצמכם מספר שאלות:

1. מהי מטרת האתר?

לאתר צריכה להיות מטרה מוגדרת, למשל:
• הפצת רעיון
• מכירת מוצר / שירות
• איסוף מידע לגבי לקוחות פוטנציאליים
• קביעת מפגש ראשוני עם מבקרי האתר
• יצירת פורום וקהילה סביב נושא מסוים
• כל מטרה אחרת

2. מיהו קהל היעד של האתר?

ניתן להגדיר קהל יעד עפ"י פרמטרים שונים: גיל, מין, מצב משפחתי או שלב בחיים, עיסוק, תחומי עניין, מקום מגורים, מצב בריאותי ועוד. ככל שהגדרת הקהל תהיה מדויקת יותר כך יהיה קל יותר לאתר אותו ולבנות אתר שמדבר בשפתו.

3. מיהם המתחרים בתחום?

אם עשיתם חקר שוק טוב, יש לכם כבר את התשובה לשאלה זו. כדאי לערוך רשימה מצומצמת של קישורים לאתרים שבאופן כללי מצאו-חן, ולכתוב לגבי כל אחד מהם: מה אהבתי יותר או פחות (יעזור לנו להבין טוב יותר את הראש שלכם...).

4. מהם יתרונותיי ביחס למתחרים שלי?

אנו ממליצות לערוך רשימה של כל החזקות שלכם / של העסק שלכם. יכול להיות שאת חלקן יהיה כדאי למנות בכתב ולהדגיש ואת היתר להעביר בדרכים לא מילוליות (דרך העיצוב, התמונות, האווירה והמבנה הכללי של האתר).

5. מה מייחד אותי / את העסק שלי?

כמו שכבר אמרנו, אתר האינטרנט מהווה במה מעולה להפגנת יכולות, אך התחרות גדולה ובנוסף - כל אחד יכול לכתוב על עצמו מה שהוא רוצה. נצלו במה זו להדגשת הייחודיות שלכם, אך אל תסחפו - שמרו על פרופורציות וזכרו: אמינות - זה שם המשחק!

6. מי הם השותפים הפוטנציאליים שלי?

נסו לזהות שותפים פוטנציאליים ולהגות רעיונות לשיתופי פעולה, למשל קישורים הדדיים בין האתר שלך לשל אחרים, שיתוף בתכנים, פרסום של אתרים משלימים.

7. ראשי פרקים של תוכן האתר

ראשי הפרקים הם הקישורים הפנימיים של האתר, ביניהם יכללו גם: גלריה, אודותיי, פורום, מחירון, יצירת קשר וכדומה. מומלץ לכתוב בראשי פרקים את הנושאים שיכללו בכל עמוד כעבודת הכנה לשלב כתיבת התוכן.

8. נתיב הגלישה הרצוי בין עמודי האתר

נועד לכוון את הגולש בנתיב ידוע מראש, תוך יצירת רצף הגיוני ובמטרה להביא את המבקר לביצוע הפעולה הרצויה, בלי לאבד אותו בדרך.

9. הגדרת הפעולה / התגובה הרצויה ביותר

הגדר מהי הפעולה הרצויה ממבקר האתר בכל עמוד בנפרד, למשל: לחיצה על קישור לעמוד הבא או לעמוד יצירת קשר, רכישה, הרשמה לרשימת התפוצה, צפייה בסרטון וכדומה.

10. מה תדירות עדכון התוכן באתר?

רבים שוכחים לחשוב צעד נוסף קדימה - על עניין עדכון התוכן באתר. לכן כדאי להכיר, כבר בשלב האפיון, את ההבדל בין עמוד סטטי לעמוד דינאמי ולהחליט איזה מהם מתאים לצרכים שלך.

עמוד סטטי הינו עמוד שהתוכן שלו אינו מתעדכן תכופות (למשל "אודותינו").

עמוד דינאמי לעומתו, הינו עמוד המורכב ממספר הולך וגדל של יחידות תוכן (למשל: מאמרים, תמונות, בלוג...) המאורגנות בסדר הופעה מסוים. הוספה של יחידת תוכן נעשית באמצעות טופס הזנה בו הפרמטרים הניתנים לשינוי צריכים להיות מוגדרים מראש ובדיוק רב.

שלב שלישי - תכני האתר

אילו תכנים אני רוצה שיופיעו באתר שלי? מהם עולמות התוכן באתר? האם יש מספר תחומי עיסוק הדרים בכפיפה אחת?
ערכו בשלב זה רשימת מכולת של תכנים.

שלב רביעי - מבנה האתר

זה הזמן לתת סדרי עדיפות וחשיבות לתכנים ולחשוב בראש של הגולש: מה הכי מעניין את הגולש? מה אסור לו לפספס? לאן אני רוצה להוביל אותו? מהי הפעולה / התגובה הרצויה ביותר?
בשלב הזה חשוב מאוד לקבל סיוע מקצועי, לפעמים מיקום של תיבה, גודל הכפתור או כותרות התפריט יכולים להיות בעלי השפעה רבה על חוויית המשתמש ועל ההחלטה שלו אם להמשיך לשוטט באתר ולבצע פעולות.

ממש ככפי שתוכנית אדריכלית טובה הינה קריטית לתפקוד הבית בהתאם לצרכי הדיירים וחוסכת שבירת קירות וכניסה להוצאות מיותרות, כך אפיון טוב של האתר מבטיח את השגת מטרות האתר ואת נוחות השימוש בו.

אתם מוזמנים להשאיר תגובה לפוסט, נשמח לשמוע אם נהנתם לקרוא ומה עוד מעניין אתכם.

תגובות: